نخستين گام عملي در جهت وحدت ترقي خواهان کشور
دوست در غربت دوست در غربت


دوستان عزيز!
امروز( دوشنبه ) وقتي از کار برگشتم و غرض شنيدن اخبار و مطالعه مطالب جديد روزوهفته کمپيوتر را روشن نمودم . در سايت وزين مشعل که صفحهء آغازين من ميباشد ، گزارش نشر شده در نشريه " نويد روز " ( اين نشريه به سردبيري محترم فاروق فردا نويسنده ،شاعر و ژورناليست تواناي کشور ــ اولين نشريه مترقي برون مرزي ) با عنوان " کميسيون تفاهم احزاب سياسي افغاني در روسيه تشکيل شد " توجه ام را بخود جلب نمود .

وقتي موضوع را مطالعه نمودم بانهايت مسرت ، مثل اينکه گم شده ام را يافته باشم ، خيلي خوشحال شدم . عنواني که بيش از 30 سال قبل در مورد يک تحول در کشور ما در ماهنامهء " مردم " نوشته شده بود : " درخت اميد در افغانستان به شگوفه نشسته است " در ذهنم خطور کرد . در بي سرنوشتي هزاران مبارز هموطن ودر افتراق و پراگندگي نيروهاي مترقي در کشور تشکيل " کميسيون تفاهم احزاب سياسي افغاني در روسيه " گامي است شجاعانه و اميدوارکننده که قوياً و صادقانه بايد حمايت شود .
اين ابتکار سياسي دگرانديشان در برون مرز صحت و حقانيت همان مشي است که نهضت فراگير در افغانستان دنبال مينمايد و ادامه همان تلاشهايي است که در صحبت محترم شيرمحمد بزرگر در جلسه ايجاد شوراي ولايتي نهضت فراگير در ولايت بغلان بازتاب يافته بود :
"
ما روابط ومناسبات بسیار خوب با تعدادی از احزاب سیاسی و سازمانهای اجتماعی و شخصیت های مستقل داریم و ما با 12 حزب و سازمان سیاسی در جریان مذاکرات بسیار جدی به خاطر رسیدن به ایجاد یک حزب واحد سرتاسری هستییم ."
در برنامه تصويب شده توسط اين کميسيون چنين تذکر گرديده است: "از آنجايي که مسله وحدت و تفاهم در برنامه های تمام احزاب درج است و هرکدام به طرح همسويي با ديگر احزاب مشابه علاقمندی دارد،اينکه شاخه های احزاب چپ دموکراتيکي که در افغانستان ثبت و راجستر هستند،درين راستا پيشگام شده و مسله را از حرف به عمل تطبيق نموده و يک تفاهم را،که نماينده گان ساير احزاب در آن شرکت دارند ايجاد مي کنند و به خاطر اشتراک در ساير مسايل ملي و بين المللي مشوره و تفاهم را يک امر ضروری و همکاری و دوستي را يک امر حتمي برای اعتلای کشور و سهم گيری در خدمت گذاری به مردم مي دانند."
به باور من ، شخصيت هاي مطرح و کادر هاي ورزيده احزاب مترقي افغاني در روسيه نقش سازنده خود را درين راستا ايفاء نمودند که اين ابتکارشان در جهت گذار از حرف به عمل يقيناً در حلقات دگرانديشان و ترقي پسندان در داخل و برون مرزبازتاب مثبت و گسترده خواهد يافت و مطمئناً مورد پشتيباني آنها قرار خواهند گرفت .
به نظر من ، بعوض نصايح پدرانه ، کلي بافي و طرحهاي عمومي که هيچ سرنخ را بدست نميدهد ، بهتر است از هموطنان عزيز ووطنپرست ما در روسيه بياموزيم و راه هاي عملي اتحاد ميان ترقي خواهان کشور را تأمين کنيم .
اولين گام درين جهت تماس سازمانها و احزاب در هر يک از کشورهاي جداگانه مورد زيست ما در اروپا ميباشد ، که اين خود ميتواند بعداً به اتحاد عمومي و عملي مبارزان در تمام اروپا مبدل شود . بيائيد از حرفهاي زيرين اين هموطنان مترقي وبا احساس خود پيروي نمائيم :

"
به خاطر جلوگيری از اشتباهات و خطا ها و درس از تجارب گذشته،اميدواريم که روشنفکران افغاني در کشور و سراسر دنيا بتوانند زمينه های تفاهم و مشارکت را پيدا نمايند."

برگرفته از تالار گفتمان تارنمای مشعل

 


August 28th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات